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2020.02.13

フランスで聴覚障害者への意識を高めるレストランがオープン

目次

フランスのナント市では、28歳の聴覚障害者である女性のイマネ(Imane)と27歳の女性のカンヤマン(Kanyaman)が新しいバイリンガルレストランを立ち上げた。

 

「何でもできるけど、私をプレイリストを選択することを期待しないでください」とイマネは冗談めかして、言う。

 

客は注文の際、食べたいものを指で指すか、手話でイマネに尋ねることになる。すべての料理は自家製で、カウンターには手話の説明図も置かれている。

 

客が求めれば、イマネは注文したい料理の手話を彼らに教えたりしている。

 

「ゆっくり手話を披露することで、お客さんも正しく理解してくれる。外国語を話す旅行者のようなものね。我々の給仕が速くないことは確かだけれど、たいていの客は好奇心を持って楽しんでくれる。目的は、互いにコミュニケーションを取り合い、健常者が聴覚障害者に出会った時にひるんだりしないようにすること」とイマネは語った。

 

この新しいプロジェクト、かつイマネにとっては人生で初めての仕事を始める前、歯科技工士の卒業生でもある彼女はずっと仕事の面接現場で拒否されていた。

 

「就職の面接中、私はみんなと一緒に働けない、あるいは手話通訳者がいることは予算に含まれないと言われた。」

 

同様に、キッチンで働くシェフのリラ(Lila)も、聴覚障害者であり、ここで働くようになるまでシェフとしてキッチンに立つことを拒否され続けていた。

 

レストラン内の別の部屋では、聴覚障害者に対する意識を高めるようなワークショップが行われている。

 

「人々はさまざまなワークショップを通じて手話の基礎のようなものを学ぶことができる。すべてのワークショップは聴覚障害者によって行われているからだ」とイマネは言う。

In Nantes, France, a 28-year-old deaf woman Imane and a 27-year old business partner launched a new bilingual restaurant.

 

“I take care of everything, but don’t count on me to choose the playlist,” Imane said jokingly. 

 

When customers order something, they can either point what they want with their finger or ask in sign language to Imane, who is the only person at the counter. All the dishes are homemade and displayed on the counter with sign language explanations.

 

If necessary, Imane takes some time to show the customers how to perform in sign language the dishes they want to order.

 

“I show them how we do it, slowly so that they understand correctly, like a tourist who speaks a foreign language. It is sure we are not the fastest, but customers are generally curious and enjoy it! Our objective is to learn how to communicate together, make people no longer afraid when they come across a deaf person,” said Imane.

 

Before starting this new project and her first job ever, Imane, a dental technician graduate, had to face constant job refusal.

 

“During the job interviews, I was told that I would not be able to integrate, or that having an interpreter was not included in the budget.”

 

Similarly, in the kitchen, the chef Lila, deaf too, was also denied access to the kitchen before she came to work here. 

 

Additionally, workshops to raise awareness will take place in a second room of the restaurant.
“It will not dispend sign language classes but people will be able to learn the basics through the different workshops. All the workshops are led by deaf people,” said Imane.

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